Saturday, November 22, 2008

Tips membeli PC

Kadang2 aku melihat... bila jer nak beli pc mesti kena tengok processor dulu power ke tidak... kalau power batu nak beli... aku x nafi perkara tu penting jugak unutk pastikan komputer dapat bekerjadengan baik... tapi kita kena faham satu perkara iaitu keseimbangan system dalam komputer tersebut...

masksud aku macam ni... kalau processor power.. tapi ram hanya i Giga... apa gunanya... kalau nak tahu bila kita guna Windoe Vista paling kurang kalau nak ia beroperasi dengan baik... RAM tersebut haruslah 2 giga yang memenuhi kriteria adalah 4 Giga... barulah power... aku sedih bila guna pc kat libry baru ni... processor bapak power intel C2D 3.2G ... tapi RAM 512 yang lagi sedih dia guna vista... memang jahanam sistem dia... pc tu aku rasa dia punya kelajuan macam pentium III entah saper laa yang gila pergi buat spec pc macam tu.... bengang betul gua...

Apa yang paling penting adalah setia hardware yang dibeli dapat memenuhi setiap hardware yang lain... dengan kata lain setiap harware dapat berfungsi dengan kadar yang optimun...

Ape pun kita perlulah... merujuk kepada mereka yang pakar sebelum beli pc ni sebab diorang tau spec yang bagus berdasarkan kepada bajet untuk pembelian pc tersebut... pada aku yang paling baik adalah murah tapi beroperasi pada tahap yang opimun... biarlah barang yang kita beli tu berpadanan dengan jumlah yang dibelajakan.....

2 comments: